קפה, רבותיי, קפה – אבל איך הכל התחיל?

קפה, רבותיי, קפה – אבל איך הכל התחיל?
מאת: ארנה מוסל אסף

 

הקפה עבר דרך ארוכה החל מהגילוי המקרי שלו במאה התשיעית לספירה ועד המעמד שלו היום כמשקה הפופולארי והנפוץ בכל כדור הארץ. קבלו בתמצית את ההיסטוריה של הקפה

היסטוריה ארוכת שנים
ההיסטוריה של צמח הקפה היא מאוד ארוכה ועשירה, והיא משתרעת לאורך אלפי שנים. הקפה נולד אי שם במאה ה9 במערב אתיופיה, בה גילו את צמח הקפה ונהגו ללעוס ולאכול את פולי הקפה ממש כמו שהם, לטובת שיפור העירנות, הריכוז, האנרגיה, הכוח והרענון. האגדה המרכזית מספרת על רועה עזים ערבי, ששם לב שהעיזים שלו אנרגטיות ומלאות מרץ במיוחד והחל לחקור את הנושא. הרועה החביב גילה שהעיזים אוכלות משיח בעל פירות אדומים – טעם מהם בעצמו – והתמלא בחיוניות ואנרגטיות. מהר מאוד פשטה השמועה על הפולים המעוררים, שנחשב עד היום המשקה הנחשק ביותר בעולם בזכות טעמו והתכונות הממריצות שלו.

תחילה לעשירים בלבד
כבר בתחילת המאה ה16 התחילו להיחשף לקפה מחוץ לאתיופיה – אך רק במהלך המאה ה17 התרחב מנהג שתיית הקפה. תקופה ארוכה היה הקפה מנת חלקם של העשירים בלבד ! מעין סמל סטטוס יוקרתי למביני עניין ואנשי אצולה. רק כאשר גדל היקף גידול הקפה הוא הפך להיות משקה עממי וכל כך נפוץ בכל רחבי העולם, כאשר מובילי ההפצה היו הערבים – שעבורם הקפה הוא סמל של תרבות ומסורת חברתית - בארצות וערים כמו תימן, מכה, ערב הסעודית, קהיר, דמשק ובגדד ומשם התפשטה השמועה על המשקה המעורר והאנרגטי לאירופה ובהמשך לאמריקה שנחשבת כיום צרכנית הקפה הגדולה בעולם (כ350 מיליון כוסות ביום!) . הראשונים באירופה שחיבקו את המשקה המרתק היו בוונציה, ולאחר מכן אנגליה, צרפת ווינה.

יצרניות הקפה
במהלך המאות שאח"כ, ובעקבות הביקושים שנסקו והפופולאריות הגבוהה - נכנסו לתמונה מדינות נוספות שהתחילו לייצר קפה בשיא המרץ מלבד אתיופיה – ברזיל, קולמביה, גואטמלה ואינדונזיה.
במשך שנים רבות (מרבית המאה ה19 וכל המאה ה20) ברזיל הייתה בשליטה כמעט מונפולית על שוק הקפה העולמי, ועד היום נחשבת היצרנית הגדולה בעולם.

למה בעצם קוראים לו קפה ?
על מקור השם מתגלגלות מגוון סברות ותיאוריות... כנראה שלעולם לא נדע מה הסיפור הנכון, ואנחנו יכולים לבחור איזה סיפור נשמע לנו מעניין או הגיוני יותר.
על פי סברה אחת המילה נוצרה מערבית "קהווה", יש הטוענים כי נולדה דווקא מהשפה העברית – מהשורש כהה כצבע המשקה, ויש המספרים כי השם נובע מממלכת קאפה האתיופית.

זני הקפה
עץ הקפה מייצר 3 זנים מרכזיים – ערביקה הוא הנפוץ ביותר, שיח ירוק עד מאתיופיה, הנחשב לזן העמוק והדומיננטי. לעומתו 2 זנים נוספים שהתגלו באפריקה - רובוסטה וליבריקה . שמהשילוב בניהם ניתן לבנות מגוון סוגי בלנדים (תערובות) בתמהילים שונים זה מזה, דרך קלייה וטחינה של פולי הקפה.

מגוון סוגי משקאות
ישנם מגוון אדיר של משקאות המבוססים על קפה, אלה המרכזיים שבהם :
* קפה בכתישה ידנית של הפולים
* קפה תימני חלש ועדין עם זמן קלייה קצר
* קפה שחור עם חלב (קפה מרוקאי)
* קפה בוץ – באמצעות חליטת הפולים במים רותחים
* קפה פילטר המפריד בין הקפה הטחון לזה החלוט
* קפה נמס
* מקינטה – קומקום קיטור בטמפרטורה גבוהה שמייצרת חליטה ארומטית
* וכמובן הקפה המודרני ביותר – קפה אספרסו

תורם לבריאות
לאורך כל השנים נעשו מחקרים רבים בנושא השפעותיו של הקפה, וכיום כמעט ואין חולק כי צריכת קפה איננה מזיקה ואפילו מסייעת להורדת סיכונים למחלות מסוימות, בזכות נוגדי חימצון ולפני מספר שנים אוששה הטענה כי השותים במינונים מאוזנים (עד 4 כוסות ביום) חולים פחות בהשוואה לאלה שאינם שותים !

אז עכשיו אחרי שלמדתם כמה דברים – אולי חלקם חדשים – על עולם הקפה, נמליץ לכם
להכיר את מותג הבוטיק "לינסו" שמייצר כאן במפעל בישראל קפה משובח עם בלנדים סופר איכותיים מאיטליה, בשילוב הנכון של הטעם והסגנון הישראלי. רוצים לנסות את הקסם ?
הזמינו אונליין או דברו איתנו ואנחנו בדרך אליכם עם קפה סוחף בטעמים עשירים