10 משקאות הקפה הנפוצים בישראל

10 משקאות הקפה הנפוצים בישראל
מאת: ארנה מוסל אסף

מאות שנים חלפו מאז התגלה הקפה בצורה די אקראית על ידי רועה עיזים באתיופיה,
שניסה לחקור מה גורם לעיזים שלו להיות כל כך אנרגטיות, עד שגילה כי הן אוכלות את הפרח של צמח הקפה והופכות נמרצות וחיוניות. באלפי השנים הללו התפתח עולם הקפה לתרבות ואומנות של ממש, עם מגוון עשיר של משקאות קפה מסוגים ודגשים שונים. סקרנו לכם את ה10 המשקאות הנפוצים ביותר בישראל, עם הסבר זריז על המרכיבים הנדרשים ושיטת ההכנה כך שתוכלו לשפר פלאים את יכולות האירוח שלכם !

 

אספרסו -
המלך הבלתי מעורער של עולם הקפה. האספרסו נתפס כסוג המשקה שמביא לידי ביטוי בצורה המקסימלית את טעמו העוצמתי של הקפה, את הניחוחות והמרקמים של הפולים .
* איך מכינים ? הדרך הנפוצה והנוחה ביותר, היא באמצעות מכונה ייעודית שעובדת על בסיס קיטור בלחץ והזרמה של מים, שחודרים דרך פולי הקפה ולמעשה מייצרים מעין מיצוי של הפולים.
* מה ההבדל בין אספרסו קצר לארוך ? אך ורק כמות המים שמוזרמים.
אספרסו ארוך - או בשמו הנפוץ לונגו - הוא בעצם מנת קפה עם אקסטרה מים בתהליך המיצוי, שמדללים את החוזק והמרירות של המשקה. אספרסו קצר לעומת זאת – בשמו הנפוץ ריסטרטו – מזרימים פחות מים בתהליך המיצוי, ובכך הטעם הופך ליותר מר ועשיר.
* מה ההבדל בין אספרסו לאספרסו כפול ? באספרסו כפול משתמשים ב2 מנות קפה על אותה כמות מים, ובכך כמות הקפאין הופכת מרוכזת וצפופה יותר. בדיוק ההפך מאספרסו ארוך.
עניין של העדפה והרגל (-:

אמריקנו -
מכירים את הדוד מאמריקה ? אז קפה אמריקנו , הוא בעצם הדוד של הקפה השחור – הוא התפתח באמריקה כמענה לאוהבי הקפה שרצו ליהנות מלגימה ארוכה והדרגתית, ולא בשוט, ממש כמו שהכירו מהבית בדיינרים האמריקאים.
איך מכינים ? מנת אספרסו + מים רותחים, בכוס גדולה. תוספת המים מאפשרת שתייה איטית ולא בבת אחת (לדוגמת ספל אספרסו קטן), ובנוסף מעדנים את עוצמת המשקה.
רגע רגע רגע... ואני אני אוהבת קפה חזק, ורוצה ליהנות גם מלגימה ארוכה והדרגתית ?
אין בעיה – הכיני אמריקנו כפול. אותה כמות מים, על 2 מנות אספרסו – תחזק ותעשיר את המשקה, ותאפשר לך ליהנות מהחוויה לאט לאט ובכיף

 

קפוצ'ינו -

ילידי שנות ה70 ו80 בוודאי זוכרים את בתי הקפה המפורסמים של שנות ה90, לדוגמת "קפולסקי" ו"אפרופו" שחשפנו אותנו הישראלים למנות מושחתות כמו בלינצ'ס ועוגת שוקולד חמה עם גלידה. בין יתר הפלאות של דאז, כיכב המשקה האיטלקי שכלל אספרסו, חלב חם ומעל הר נדיב של קצפת. במהלך השנים קיבל הקפוצ'ינו גרסה קלילה יותר – כאשר את הקצפת החליף חלב מוקצף. 
קפוצ'ינו קלאסי מכינים כך ש3 המרכיבים – קפה, חלב חם וחלב מוקצף - מתחלקים שווה בשווה בצורה זהה.


קפה הפוך -
מקורו של הקפה ההפוך בארץ קטנטנה וחצופה במזרח התיכון... ארץ ושמה – ישראל (-:
תודו שאתם מופתעים !  אז למה הפוך ? על פי המשקה הישראלי סדר הכנת הקפה הוא פשוט הפוך.
אם בקפו'צינו מוזגים קודם את החלב ואז את האספרסו, בהכנת קפה הפוך מוזגים קודם את האספרסו ורק אז את החלב. ומה ההבדל בין קפה הפוך קטן לקפה הפוך גדול ? כמות החלב


אייריש קופי –
או בשמו העממי "אפשר לחזק לי קצת את הקפה" ?
משקה קלאסי לערבים קרירים, שרוצים ליהנות מקפה טוב ומעורר,
וגם קצת "לתפוס ראש" ולהשתחרר.
* איך מכינים ? כמו להרבה משקאות נפוצים, תוכלו למצוא שפע גרסאות,
הגרסה הקלאסית היא : שוט ויסקי ועליו שוט אספרסו ארוך ומעליהם שמנת מתוקה.
 ולא לנהוג אח"כ (-:

 

קפה לאטה -
לאטה (חלב באיטלקית) הוא בן דודו הקרוב של קפוצ'ינו, והם עשויים בדיוק מאותם המרכיבים. ההבדל הוא רק ביחסים השונים במרכיבים - לאטה מכינים עם פחות אספרסו, פחות חלב מוקצף ויותר חלב חם, ולמעשה נוצרת גרסה חלשה ועדינה יותר ביחס לקפוצ'ינו 

מקיאטו -
עוד משקה נפוץ שמקורו בתרבות בתי הקפה באיטליה. האגדה טוענת שהמלצרים התבלבלו בין אספרסו רגיל לבין אספרסו עם חלב וביקשו מהבריסטה להוסיף סימן זיהוי – וכך נוצר המקיאטו (כתם באיטלקית) שהוא למעשה אספרסו עם כתם של חלב מוקצף. איך מכינים ? מנת אספרסו עם נגיעה של חלב או שמנת, ובכך עוצמת האספרסו מתרככת מעט
ומי הוא הלאטה מקיאטו ? עקרון דומה למקיאטו, רק ביחסים הפוכים – הרבה חלב חם עם כתם של אספרסו


קפה על חלב -

משקה אחד נפוץ ומפורסם ואהוב מאו, עם שם ייחודי בכל ארץ החל מ"קפה לבן" בפולין ועד "קפה קון לאצ'ה בספרדית". משקה מאוד פשוט וקל להכנה – חצי אספרסו, חצי חלב צרוב, וזהו. האיזון המדויק (1:1) בין האספרסו העוצמתי לחלב המתוק, יוצר משקה ממריץ וטעיםםםם.
יש שנוהגים להוסיף לו מעט קינמון, סירופ מייפל או שוקולד.

קפה גרניטה
הקפה המושלם לימי הקיץ החמים, שבא לנו משקה מעורר וטעים, אבל רק המחשבה על קפה חם גורמת לנו להזיע... גרניטה הוא למעשה קפה עם סוכר – זהו !
איך מכינים ? מכינים קפה (6 כוסות צריך בערך 15 קפסולות). ממיסים לתוכו את הסוכר תוך כדי בחישה. אחרי שהוא מתקרר מעבירים אותו ל3 שעות במקפיא. אחרי 3 שעות מוציאים את כלי הקרח כל רבע שעה, במשך שעה – מוציאים, שוברים עם מזלג ומחזירים להקפאה. ככה, 4 פעמים. עוד כרבע שעה במקרר (לרכך את הקרח) ויש לכם גרינטה מרעננת וכיפית


בכתבה הבאה שלנו נפגוש משקאות נפוצים נוספים כמו שוקלטה, פילטר, פרנץ' ונילה ועוד...

ואם בינתיים בא לכם להתחדש במכונת קפה ביתית שתוכלו להתנסות בכל המתכונים החדשים שגילתם היום, או להתנסות בקפה בוטיקי עוצמתי מבית "לינסו" – דברו איתנו ונשמח להתאים לכם את הקפה שהכי מתאים ומדויק לכם